مفهوم واقعی صلوات بر پیامبر و خاندان پاک ایشان صلوات الله علیهم اجمعین
نیکان
مفهوم واقعی صلوات بر پیامبر و خاندان پاک ایشان صلوات الله علیهم اجمعین
+ نویسنده حسین فرجی در ۱۳۹۲/۰۹/۰۳ | 4 نظر

مهمترین آیه ای که ما را به صلوات بر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله رهنمون می‌سازد همان آیه مشهور سوره احزاب است که می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً»

برای فهم نحوه صلوات فرستادن به پیامبر اکرم (ص) و خاندان مطهر ایشان، سری به آیه ٤٣ سوره احزاب می‌‌زنیم: «هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَ كَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا؛ او کسی است که بر شما درود و رحمت می‌فرستد، و فرشتگان او (نیز) برای شما تقاضای رحمت می‌کنند تا شما را از ظلمات (جهل و شرک گناه) به سوی نور (ایمان و علم و تقوا) رهنمون گردد؛ او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است!

در این آیه خداوند هدف درود و تحیت را هدایت مومنان از تاریکی به نور دانسته است.

همان خداوند و فرشتگانش برای پیامبر (ص) نیز صلوات انجام می‌دهند. که براساس آیه قبل می‌توان گفت: «درود و صلوات فرستادن خداوند و فرشتگان بر پیامبر مسلماً به این معنی نیست که خداوند و فرشتگان می گویند «اللهم صل علی محمد و آل محمد»، که معنی صلوات نزد ماست، بلکه بی‌گمان صلوات فرستادن ایشان گویی خود عملی و تصرفی است، نه کلمات و تعارفی. همانطور که صلوات خدا و فرشتگان بر مؤمنان، آنها را از مرتبه‌ای به مرتبه متعالی‌تر منتقل می‌کند، آنها را از غم به شادی می‌برد، آنها را از خوف به امن و آسایش می‌برد و آنها را از بی‌خبری و تاریکی به دانایی و روشنایی هدایت می‌کند، در نتیجه صلوات همین خدا و فرشتگان بر پیامبر نیز عملی است نه زبانی.

صلوات خداوند متعال بر پیامبر (ص) به این معنی است که خدا مرتبه ملکوتی ایشان را ارتقا داده، فیض خود را بیش از پیش بر او جاری نماید. و از همه مهمتر، صلوات خدا یعنی اینکه آنچه را که پیامبر دوست دارد، به او عنایت کند و میزان اتصال و وصل پیامبر را افزایش دهد؛ چراکه ریشه «صلو» که صلوات از آن برگرفته شده با ریشه «وصل» هم‌خانواده و هم‌معنا می‌‌باشد.

از طرف دیگر، طبق آیه 33 از سوره احزاب که پس از ذکر صلوات خدا و ملائکه بر پیامبر می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ» می‌توان گفت: صلوات همه ما نیز باید هم‌سنخ و هم‌نوع با صلوات خدا و ملائکه باشد، به این صورت که صلوات فرستادن ما نیز باید انجام کاری باشد که آن کار حرکت از نقصانی به سوی کمال را شامل شود.

بنابراین صلوات حقیقی بر پیامبر زمانی محقق خواهد شد که ما به تحقق آرزوها و خواسته‌های ایشان کمک کنیم، آن کلماتی را هم که ما در صلوات می‌آوریم در حقیقت بیان آرزوی آن عملی است که باید انجام دهیم و اگر آن عمل در پی نیاید آن کلمات از معنا تهی خواهد شد.

آرزو و خواست پیامبر اکرم (ص) نیز همان اراده و خواست خداست. طبق آیات شریفه قرآن کریم می‌توان خواست خدا را در موارد زیر بیان کرد:

1.       خداوند متعال آخرت را می‌خواهد: ‌ وَ اللَّهُ يُريدُ الْآخِرَةَ (انفال/67)

2.     خداوند متعال می‌خواهد به انسان‌ها رحمت کند و ایشان را هدایت کرده و پاک سازد: يُريدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْكُ (نساء/26)؛ وَ اللَّهُ يُريدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ (نساء/27)؛ يُريدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُ (مائده/6)

3.     خداوند متعال می‌خواهد حق را برقرار و کفر را ریشه‌کن کند: يُريدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرينَ (انفال/7)

4.     خداوند می‌خواهد مستضفان را وارثان و پیشوایان زمین قرار دهد: وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ (قصص/5)

با جمع‌بندی مطالب فوق می‌توان گفت اراده خداوند انتقال دنیا به آخرت و به عبارتی اخروی شدن این دنیاست که این امر تنها با ظهور ولیّ خدا تحقق خواهد یافت.

اگر ما می‌خواهیم بر پیامبر (ص) صلوات حقیقی بفرستیم، باید برای تحقق این خواست‌ها تلاش کنیم و برای برآورده شدن مقاصد و اهداف ولیّ خدا کمر خدمت و همت ببندیم. شاید به همین خاطر باشد که در روایات بسیاری، صلوات از بالاترین عبادات و اذکار محسوب شده و آثار و فواید زیاد و شگفت‌انگیزی برای آن بیان شده است، به عنوان مثال امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: «هنگامى که پیامبر صلى الله علیه و آله را یاد کردند، زیاد بر او صلوات بفرستید. زیرا همانا کسى که یک بار بر پیامبر صل الله علیه و آله صلوات بفرستد، خداوند در هزار صف از فرشتگان هزار بار بر او صلوات مى فرستد و آفریده‌اى از آفریدگان خدا باقى نماند، مگر این که به خاطر صلوات خدا و صلوات فرشتگانش بر او صلوات مى فرستند. جز نادان مغرور که خدا و رسول از او بیزارند، کسى از این ثواب رو نمى‌گرداند. (ثواب الاعمال ، ص ۳۳۱)

همچنین امام باقر يا امام صادق عليهماالسلام فرموده‌اند: سـنگين‏ترين عـمـلى كـه روز قيامت در ترازو (ى اعمال) گذاشته مى‏شود، صلوات بر محمّد و اهل بيت اوست .(بحار الأنوار : 94 / 49 / 9 )

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: